AÇ KAPIYI BEZİRGAN BAŞI

OYUN SPONSORU

Oyun Kökeni: Aç Kapıyı Bezirganbaşı, oyun kökeni (Oyunun 15’inci ve 16’ıncı yüzyılda ortaya çıktığı ile ilgili bilgiler bulunmaktadır. Oyunun bir yöresi olmayıp her yörede oynanmaktadır) bilinmemektedir.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Aç Kapıyı Bezirganbaşı: Türkiye (Adıyaman)

Altın Kapı (Золотые ворота): Rusya

Altın Köprü: Almanya

Arılar Dönerler Dururlar (Περνά Περνά Η Μέλισσα): Yunanistan

Charlestoıvn Köprüsü: New England

Çürük Elma: Türkiye

Hankervan: Türkiye

Kapan Kale: Türkiye

Kapucubaşı: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Levis Köprü: Fransa

Londra Köprüsü: İngiltere

Pasimisi: İspanya

Yıkık Köprüler: İskoçya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)

Amaç: Bezirganların kervancıları yakalaması.

Terimler:

Bezirganlar: Ebeler için kullanılır. Yani Bezirganbaşı kapı kuran ebelerdir.

Kervancılar: Oyuncular için kullanılır.

Bezirgan: Tüccar, tâcir: Bezirgânım yüküm gevher satarım (Pir Sultan Abdal).

Yahûdiler için kullanılan bir unvan: Bezirgân bizde umûmiyetle gayrimüslim tüccar, bilhassa Mûsevî tüccar hakkında kullanılmıştır.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Aç Kapıyı Bezirganbaşı oyununun kazanımları;

İtme ve çekme becerisini geliştirir.

Liderlik becerisini geliştirir.

Oyuncuların iş birliği yaptığı için işbirliği yapma becerisi gelişir.

Oyuncular kurallara uyduğu için oyuncuların kurallara uyma becerisi gelişir.

Oyuncuların iletişim becerileri gelişir.

Oyuncuların sosyal becerileri gelişir.

Oyunun Oynanışı

1. Ebe Seçimi

֍ Oyuncular aralarından iki kişiyi (Oyunda 2 ebe bulunur) seçerler.

֍ Ebeler oyuncular arasından sayışmaca veya kura yöntemi ile seçilir.

2. İsim Belirlenir

֍ Ebeler oyun sonunda kullanmak üzere birer isim belirler.

֍ Meyve, sebze, ağaç, hayvan, marka gibi isimler seçebilirler.

֍ Her ebe kendisi için bir isim seçer.

֍ Bu isimler kapıya sıkışan oyuncuya sorulacak ve gruplar oluşturulacaktır.

Oyun Varyasyonu: Bazı yörelerde ebeler isim aramazlar. Bunun yerine “Altın bilezik” ve “Altın saat” kelimelerinden birini seçerler. Diğer oyuncular hangi kelimeyi hangi ebenin seçtiğini bilmezler.

3. Kapı Kurulur

֍ Oyuna başlamak için iki ebe karşılıklı ayakta dururlar.

֍ Daha sonra ellerini havada birleştirerek “kapı” kurarlar.

֍ Oyuncular bu kapının altından geçecektir.

4. Tekerleme Söylenir

֍ Oyunun tekerlemesi ebe ve oyuncular tarafından karşılıklı atışma şeklinde söylenir. Günümüzde oynanan “aç kapıyı bezirganbaşı” oyununda tekerlemenin beraber söylendiği görülmektedir.

Oyuncular Söyler: Aç kapıyı Bezirganbaşı Bezirganbaşı

Ebeler söyler: Kapı hakkı ne alırsın, ne verirsin,

Oyuncular Söyler: Arkamdaki yadigar olsun, yadigar olsun,

Ebeler söyler: “Bir sıçan” (Tekerleme okunurken hangi oyuncuya gelmişse o oyuncuya söylenir.

Sıra olarak ise sondan üçüncüye söylenir.)

Ebeler söyler: “İki sıçan” (Sondan ikinci kişiye söylenir)

Ebeler söyler: “Üçte kapana kapan” (Son oyuncuya söylenir)

֍ Bu tekerleme söylenirken oyuncular köprüden geçerler.

֍ Tekerleme hızına göre köprüden geçecek son 3 oyuncu kalınca sondan üçüncü sıradaki oyuncu “Bir sıçan” der.

֍ Daha sonra sondan ikinci oyuncu “İki sıçan” der.

֍ Son oyuncu ise “Üçte kapana kapan” der ve ebeler ellerinin indirerek bu oyuncuyu kapıya sıkıştırır.

5. Kapı Kapanır

֍ Üçte kapana kapan” diyen son oyuncuyu ebeler ellerini indirerek kapıya sıkıştırır.

6. Soru Sorulur

֍ Kapıya sıkışan oyuncuya ebeler tuttukları isimlerden birini seçmeleri için sorarlar.

Örnek: Elma mı, armut mu?

֍ Oyuncu hangi ebenin tuttuğu kelimeyi seçerse o ebenin arkasına geçerek sıra olur. Yani gruplar oluşmaya başlar.

Not: Bu sırada diğer oyuncuların duymaması gerekir. Eğer duyarlar ise kendileri de sıkıştığı zaman taraflı seçim yapabilirler.

7. Son Kişi

֍ Oyunda bütün oyuncular kapıya sıkıştırılıp bir seçim yapılması istenir. Yani boşta hiç bir oyuncunun kalmaması gerekir.

֍ Bu durumda gruplar oluşur. Her oyuncu kendi grubuna geçer ve oyunun ikinci aşaması başlar.

8. Kim Kazanacak?

֍ Ebeler karşılıklı el ele tutuşurlar.

֍ Ortaya bir çizgi çizilir.

֍ Rakibini halat çekme yarışındaki gibi çizginin dışına çeken grup oyunu kazanacaktır.

֍ Kendi grubundaki oyuncular ise ebenin belinden tutarlar.

֍ Daha sonra diğer grubu çekerek çizgiyi geçirmeye çalışırlar.

9. Çürük Elma

֍ Karşı grubu yenen grup oyuncular aynı anda “Çürük elma, çürük elma!” diye bağırırlar.

֍ Eğer iki grup son aşamayı ip ile yapıyorsa ve ip koparsa iki grup oyuncuları “Çürük elma, çürük elma!” diye bağırırlar.

10. Oyuna Devam

֍ Oyun tamamlandıktan sonra tekrardan yeni 2 bezirgan yani ebe seçilerek oyuna baştan başlanır.

Oyunun videosu:

BİR ÇOCUK OYUNUNUN DİAKRONİK İNCELEMESİ: AÇ KAPIYI BEZİRGÂNBAŞI

 

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir