RUBİK KÜPÜ

Rubik Küpünü 20 basit hamleyle çözmeye yönelik adım adım talimatlar şu şekildedir:

֍ Küpün en üst katmanını saat yönünde bir kez çevir. Önceden çözülmüş (genellikle paketinden çıktığında o şekilde olur) veya karışık bir küple başla.

֍ Sağ katmanı 2 kez saat yönünde çevir. Rubik Küpünü çözerken yönler (sağ, sol, ön, arka) küpü nasıl tuttuğuna göre değişir. Yani, “sağ” demek şu anda küpün önünün sağında olan katman demektir.

֍ Ön tarafı (şu anda sana bakan yüz) bir kez saat yönünde döndür.

֍ Küpün sağ tarafını 1 kez saat yönünde döndür.

֍ Arka katmanı saat yönünde 2 kez döndür. “Arka” katmanın bu süre boyunca arkada kaldığından emin ol ve hamle yapmak için tüm kübü çevirme. Küp başından beri aynı yöne bakarsa yönelimini korumak daha kolaydır. Küpün sağ tarafını saat yönünde bir kez döndür.

֍ Rubik Küpünün en üst katmanını saat yönünde 2 kez çevir.

֍ Rubik Küpünün sol tarafını saat yönünde bir kez çevir. Bu, kübü tuttuğun şekliyle sağın karşısında olan taraftır.

֍ Küpün arka katmanını saat yönünde 2 kez döndür.

֍ Küpün sağ tarafını saat yönünde bir kez döndür.

֍ Üst tarafı saatin tersi yönünde bir kez döndür.

֍ En alt katmanı (üstün karşı kenarı) saatin tersi yönünde bir kez çevir.

֍ Sağ tarafı bir kez daha saat yönünde 2 kez döndür.

֍ Küpün ön tarafını saat yönünde bir kez döndür. Bu noktada, her iki taraftaki renklerin uyuşmaya başladığını fark edeceksin!

֍  Küpün sağ tarafını saatin tersi yönünde bir kez döndür.

֍ Sol katmanı saat yönünde bir kez daha çevir.

֍ Arka katmanı saat yönünde 2 kez çevir.

֍ Küpün en üst katmanını saat yönünde 2 kez döndür.

֍ Rubik Küpünün ön tarafını saat yönünde 2 kez çevirerek bitir. Böylece 20 hamlede Rubik Küpünü çözmüş oldun!

2. Arka Plan ve Numaralar

֍ 3 x 3 Rubik Küpünü Super-Flip yöntemini kullanarak çöz. Yukarıda takip ettiğin adımlar, bittiğinde her rengin konumunu değiştirerek bulmacayı çözen “Super-Flip” denen bir algoritmaya aitti. Rubik kübünü çözmenin birden fazla yolu var, fakat Super-Flip tam olarak 20 adımda çözmeni sağlar!

֍ Super-Flip algoritmasıyla “HTM” veya “yarım dönüş metriği” kullan. Rubik Kübünü çözmenin farklı metrikleri de var, fakat bu çözüm için ihtiyacın olan şey HTM. Yarım dönüş metriği ile herhangi bir yüzün herhangi bir açıda çevrilmesi 1 tur sayılır.

  • Bu metriği diğerlerinden ayıran şey başlıca “dilim” hamleleri (küp üzerindeki orta katmanın herhangi bir dönüşü) 2 dönüş sayılır ve yarım dönüşler 1 hamle sayılır.

֍ Rubik Küpünü çözmek için HTM kullandığında Tanrı’nın Sayısı 20’dir. “Tanrı’nın Sayısı” bir bulmacanın çözülmüş durumundan olabileceği en büyük hamle sayısını belirten bir terimdir. Yani, HTM için sayının 20 olduğunu söylediğimizde bu, herhangi bir Rubik Küpünün yarım dönüş metriği kullanılarak çözümden 20 hamle uzakta olduğu anlamına gelir.

  • Tanrı’nın sayısının sadece standart 3 x 3 x 3 Rubik Küpler için 20 olduğunu aklında bulundur. Diğerleri için Tanrı’nın Sayısı değişkendir ve bazı durumlarda henüz bulunamamıştır.

֍ Saat yönünü ve saat yönünün tersini bir saati görselleştirerek ezberle. Eğer küpü ne zaman hangi yöne çevireceğini karıştırıyorsan analog bir saatin hareket eden kollarını hayal et. “Saat yönü” demek saatin döndüğü yönde çevirmek ve “saat yönünün tersi” demek ters tarafa çevirmek demektir.

֍ Signmaster notasyonunda çözüm algoritmasını öğren. Rubik Küpünün çözüm algoritması çoğu zaman her harfin ve sembolün Rubik Küpündeki bir hamleye işaret ettiği Signmaster notasyonunda yazılır. Yukarıdaki çözüm için Signmaster kodu U R2 F B R B2 R U2 L B2 R U’ D’ R2 F R’ L B2 U2 F2 şeklindedir. Anlamı şu şekildedir;

R (Sağ): Sağa bakan taraf.

L (Sol): Sola bakan taraf.

U (Yukarı): Küpte yukarı bakan taraf.

D (Aşağı): Aşağı bakan taraf.

F (Ön): Sana bakan taraf.

B (Arka): Senden uzak olan taraf.

Tırnak işareti saat yönünün tersinde bir dönüşü gösterir, yani saat yönünün tersine bir sağa dönüş “R” şeklinde gösterilir.

Küpün 2 kez dönmesi (veya 180 derece dönüş) “2” ile gösterilir, yani iki kez sola dönüş F2 şeklinde olacaktır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir